Název: Name: | vz. 53/59 | vz. 53/59 |
Originální název: Original Name: | vz. 53/59 | |
Výrobce: Producer: | ZŘR Vsetín (dělo / gun) AZKG Praha (podvozek / chassis) ZKJV Dubnica - Kubra (finální dodavatel / final supplier) | |
Období výroby: Production Period: | DD.MM.1959-DD.MM.1962 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 761 do roku 1961. Jiné materiály mluví o 900 kusech a uvádějí pozdější datum. | |
Prototyp vyroben: Prototype Built: | 31.01.1959 | |
Osádka: Crew: | 5 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Bojová hmotnost: Combat Weight: | 10300 kg | 22708 lb |
Celková délka: Overall Length: | 6920 mm | 22 ft, 8.44 in |
Celková šířka: Overall Width: | 2345 mm | 7 ft, 8.32 in |
Celková výška: Overall Height: | 2950 mm | 9 ft, 8.14 in |
Světlá výška: Ground Clearance: | 400 mm | 1 ft, 3.75 in |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | Tatra T-912-2 řadový vzduchem chlazený vznětový 6 válec | Tatra T-912-2, 6-cylinder inline air-cooled diesel |
Výkon: Power: | 81 kW při 2200 ot/min | 110 bhp at 2200 rpm |
Převodové ústrojí: Transmission: | mechanická: 4 vpřed, 1 vzad | mechanical: 4 forward, 1 reverse |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost na silnici: Road Speed: | 50 km/h | 80.5 mph |
Rychlost v terénu: Cross-country Speed: | ~25 km/h | ~40 mph |
Jízdní dosah po silnici: Cruising Range on Road: | 500 km | 804.7 mi |
Jízdní dosah v terénu: Cross-country Cruising Range: | ? km | ? mi |
Překonávání překážek: Obstacles Crossing: | ||
Svah: Gradient: | 60 ° | ? % |
Boční náklon: Side Slope: | 30 ° | 67 % |
Překročivost: Trench Crossing: | 0,7 m | 27.56 in |
Výstupnost: Vertical Obstacle: | 0,46 m | 18.11 in |
Brodivost: Fording Depth: | 0,8 m | 31.5 in |
Výzbroj: Armament: | ||
Hlavní: Main: | 2x 30mm kanon vz. 53/59 | 2x 30mm gun vz. 53/59 |
Vedlejší: Secondary: | ruční zbraně osádky | handguns crew |
Uživatelské státy: User States: | Další verze: | Other version: |
Poznámka: Note: | Zbraň byla vyvíjena v letech 1957-1959 pod krycím názvem "Ještěrka" v Konstruktě Brno. Upravený podvozek 6x6 Praga V3S, částečně pancéřovaný. Náměr:-10° až +85° (mimo veliteľskú kopulu) Odměr: 360° Modernizace Jsou známy tři, ale nesměřovaly k odstranění závažných nedostatků zbraně. Například, zaměřovače vz. 47, či 61/30, nebyly nahrazeny elektronickými přístroji, které by umožnily boj v noci a za ztížených povětrnostních podmínek. Pancéřový automobil Praga V3S nebyl vybaven výkonnější pohonnou jednotkou. | The weapon was developed in the years 1957-1959, under the codename "Jesterka" (Lizard) in Konstrukta Brno. Modified chassis 6x6 Praga V3S, partially armored. Elevation: -10° až +85° Traverse: 360° Modernization There are three, but do not point to serious deficiencies weapons. For example, gunsight model 47, or 61/30, have not been replaced by electronic devices that would allow the fight at night and in adverse weather conditions. Praga V3S armored car was not equipped with powerful drive unit. |
Zdroje: Sources: | Vojenský historický archiv, fond: MNO ATS, rok: 1959 (1964), složka: čj. 21822/NTV-59 "Ještěrka" Jan Neumann: Praga V3S, Grada, Praha 2007, ISBN 978-80-247-2172-9 Turza Peter: Úspešná jašterka, in Obrana 2012, č. 1, str. 26, MO SR, ISSN 1336-1910 |
Vysvětlivky:
ZKJV | Automobilové závody Klementa Gottwalda (dříve ČKD Praga) | |
ZKJV | Závody Klimenta Jefremoviče Vorošilova (dříve Škodovy závody Dubnica nad Váhom) | |
Dubnica - Kubra | pobočka ZKJV (pozdější Strojárne 9. mája Trenčín) | |
ZŘR | Závody Říjnové revoluce Vsetín (dříve Zbrojovka Vsetín) |
Tabulky vypracovány: 30.03.2013